søndag 26. desember 2010

Kan noen hjelpe meg ?

Bildet er lånt fra side2.no

Jeg trenger sårt noen tips til det å bo på liten plass......Jeg er på utkikk etter blogger og andre nettsteder med tips og inspirasjon til alt fra oppbevaring og soveplasser til balkonger..

Vi stortrives her i leiligheten og vil gjøre den så praktisk som mulig.
Planen er å la barna dele de 3 soverommene, mens jeg og mannen kjøper Ektorp sovesofa og har i stuen.

Så er det noen elskverdige sjeler der ute, som har noen linker å dele så blir jeg glad.

Tusen takk og fortsatt GOD JUL

1 kommentar:

  1. Vi er to stk på 23 som deler 24 m2, så jeg skjønner litt hva du mener ;)
    Jeg har enda ikke begynt å skrive om tips men har en del og dele :) Vet ikke hvor jeg skal begynne da.. Hehe, dere er jo en del mer enn oss ;)

    For oss handler det mye om å ikke ha for mye ting og å oppbevare i høyden.. Vi har foreksempel en "all-in-one" printer på hattehyllen i gangen, funker kjempefint ;) Heeh. Stuebord med oppbevaring under er ett must for oss, og skapdører skjuler myyye...

    Skuff under sengen er perfekt til klær eller annen oppbevaring. Og siden vi har små klesskap har vi sommerklær i skapene og vinterklær i esker i boden, så bytter vi når sesongene endrer seg. På den måten blir ikke garderoben så full..

    Synes også det hjelper å ha gode systemer og orden på alt, sånn at alle ting har sin plass. På den måter blir det mer oversiktelig å mindre kaos på den lille plassen. Hehe.

    Heldigvis har vi store vindusposter som brukes til det meste. I vinduet på kjøkkenet står brødrister, kokebøker og kaffekanne. I vindusposten på badet ligger håndklær og en skål med smykker og dill, og i vunduet på soverommet er det to stabler med interiørbladet bak rullegardinene....

    Over lyskassen på badet har jeg 4 bokser med alt fra bomull til hårstrikker og smykker.. Er det fine bokser gjør det jo ikke så mye om de viser :)

    For oss er også skoskap viktig. Vi har 2 Trones skap fra Ikea, med 3 skap til hver. Der er det plass til ca 2 par i hver åpning men med mine små ballerina sko og sommersko er det plass til 4-5 par i hver.. Hehe.

    Oppbevarin oppbevaring oppbevaring! :) Multifunksjonelle møbler er jo også ganske kjekt å ha om du bor trangt. Vi har foreksempel en puff i samme type som Ikea sofaen deres og i puffen har vi en ekstra dyne til overnatting og sengetøy.

    Kan jo også oppnå mye med farger og materialer. Lyse farger får jo rom til å virkee større på oss. Speil eller høyglanse overflater reflekterer lyset og får også rommet til å virke større. Jeg har malt endeveggen i stua helt lys blå, og føler at den litt kjølige veggen virker lengre vekke med tanke på at det er en lys himmelfarge. Den får ihvertfall rommet til å virke større. Tenk på linjene i rommet. Horisontale linjer får rommet til å virke lengre og vertikale linjer får rommet til å virke høyere.

    Med tanke på møbler er det viktig å ha få store møbler på liten plass istedenfor mange og små møbler. Alså, ha heller større og få. Samme gjelder styling, velg heller 3 store vaser f.eks istedenfor mye småting.


    Vet ikke om dette var spesielt nyttig men har vertfall delt mine erfaringer fra å bo på liten plass og to år på interiør:) Håper det kan hjelpe litt hvertfall.

    SvarSlett